vrijdag 6 juni 2014

Zelf yoghurt gemaakt...

Al een hele poos liep ik met het idee om zelf yoghurt te gaan maken.
Het is gezonder dan de yoghurt die je in de winkel koopt.
Google maar eens op "eigengemaakte yoghurt".
Voor de prijs hoef je het niet te doen, kun je hem net zo goed kopen in de winkel.

Je hebt nodig:
1 liter melk, 2 eetlepels dikke yoghurt (die je al lekker vond uit de winkel),een thermometer en een thermosfles of koelbox. De thermospot op de foto is nog van mijn vader geweest, hij nam er 35 jaar geleden al erwtensoep in mee tijdens het jagen. Tja, wie wat bewaart die heeft nog wat.




Nadat alles 10 uur in de thermospot heeft gezeten heb ik het overgegoten in een glazen pot en die heeft vannacht in de koelkast gestaan. Ik zag bij het overgieten al dat hij dikker werd en lekker fris zurig rook.
Vanmorgen snel gekeken en ja hoor, mooi ingedikt/opgesteven.
De inhoud van mijn thermospot is 0,7 liter, zodoende zit de glazen literpot niet vol.

De volgende keer ga ik experimenteren met sojamelk. Moet ook kunnen.

Die oude thermospot werkt, ondanks zijn leeftijd, nog ontzettend goed. ik had eigenlijk het temperatuursverschil moeten meten, er was - na 10 uur - weinig warmteverlies.

2 opmerkingen:

  1. Ja lekker en als het bijna op is herhalen. Ik heb dat ook wel gedaan. Lekker. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh dat klinkt leuk!! Dat lijkt me leuk om eens met de meiden te doen. Eens kijken of we daar alles voor in huis hebben!

    BeantwoordenVerwijderen